Chociaż każdy z grubsza wie, co to jest równanie, sporo ludzi nie ma wyrobionej intuicji dotyczącej ich użycia - układania i rozwiązywania.
Tymczasem pewne proste reguły matematyki może pojąć kaźdy, skoro uczy się ich dzieci w szkole ...
Równanie to sposób zapisu związku między wielkościami, o których mówimy - tak, by łatwo było nam o nich wnioskować. W życiu spotykamy się z licznymi problemami, które upraszczają się znacznie, jeśli zastosujemy równanie.
Na przykład:
- Ile pracodawca płaci za godzinę brutto, jeśli za sto dziesięć godzin zapłacił do ręki 1290 zł, a stawka podatku wynosi 19 % ?
Ile farby potrzeba na kwadratowy pokój o powierzchni 8 metrów i wysokości 2.40, jeśli na metr ściany trzeba 7 l ?
Ile pali samochód na 100 km, jeśli jechał dwie godziny z prędkością 140,
a zapłaciliśmy 26 zł za benzynę po 6.10 zł za litr ?
Znane są też następujące anegdotyczne zagadki:
- Cegła waży kilo i pół cegły, ile ważą dwie cegły ?
- Kapelusz z piórkiem kosztuje dwa dwadzieścia. Kapelusz jest droższy od piórka o dwa złote; ile kosztuje piórko ?
Może - zamiast wypisywania równania, które tu zobrazowano, przejdziemy od razu do jego rozwiązania - na rysunku, bez zapisu algebraicznego. Mamy "sytuację szalkową", tzn. jakąś wagę, na której coś leży, a waga jest w równowadze. Będziemy się starali wyobrazić takie operacje, które doprowadzą nas do końca GRY . Bo to jest GRA - zdejmuj lub wkładaj coś na wagę w taki sposób, aby dojść do sytuacji, gdy na jednej szalce są dwie cegły (nie więcej i nie mniej), na drugiej pewna liczba odważników (ale żadnych cegieł), a waga jest w równowadze. Szukamy zatem przejścia z sytuacji początkowej do następującej sytuacji końcowej:
Nie wiemy ile odważników będzie po prawej stronie (to jest nasze pytanie - ile ważą dwie cegły, stąd wielokropek na prawej szali !), nie wiemy też ile będzie potrzeba kroków. Dozwolone operacje nie powinny wychylić wagi ze stanu równowagi.
NIE WOLNO więc:
- (zasada 1) zdejmować ani kłaść niczego tylko po jednej stronie wagi
- (zasada 2) po obu stronach wagi położyć lub zdjąć równoważne ciężary
- (zasada 3) zamienić szale miejscami
Nasze wagi szalkowe, to równania. Odważniki to liczby, a cegły to niewiadome, na przykład X . Sytuacja wyjściowa odpowiada równaniu:
X = 1 + ½ X
A kroki naszego rozwiązania zapisuje się następująco:
X = 1 + ½ X
½ X = 1
X = 2
2 X = 4
A teraz kapelusz i piórko. To zadanie można rozwiązać przy pomocy układu dwóch równań. Zasada jest taka sama. Należy wyobrazić sobie dwie wagi i operacje na nich (co prawda mowa tu o cenie, nie o wadze, więc pewnie trzeba by wyobrażać sobie jakieś cenniki, albo faktury ...). Mamy dwie niewiadome, ale nic nam to nie szkodzi. Dotąd manewrujemy ciężarami, aż na lewej szalce zostanie to, o co chodzi (w tym wypadku P) a na prawej jakaś liczba bez niewiadomych.
K + P = 2.20 ( Kapelusz z piórkiem kosztuje 2.20 )
K = P + 2 ( Kapelusz jest droższy od piórka o 2 złote )
Wkładamy wszystko na jedną wagę (dodajemy równania stronami):
2 K + P = 4.20 + P
Ściągamy z obu szalek piórko:
2 K = 4.20
Dzielimy to na pół:
K = 2.10
Z tekstu zadania wnioskujemy, że: P = 0.10
1 komentarz:
Super artykuł. Pozdrawiam serdecznie.
Prześlij komentarz