Czym assembler dla programisty, tym dla muzyka komputerowego jest
csound. Jest to program wywodzący się ze starej unixowej tradycji końca ubiegłego wieku, więc trudny w użyciu, ale baaaaardzo potężny. Jak
Povray w grafice 3D, csound służy do off-line'owego renderowania utworu. Może jednak także służyć jako real-time'owy syntezator - podłączamy go wtedy do naszego kontrolera MIDI i gramy.
A tak wygląda kawałek utworu napisany w języku csound'a:
t 0 90
i100 0 205 .05 1.5 1.7
i101 0 205 .2 2.1 2 .25
i102 0 205 .3 2 2.2 .15 .175
i103 0 205
Dur Root Amp Shape Pat Acc Env Filter Pan Wet
;1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
i1 0 4 6.04 15000 2 100 81 50 56 20 1
i1 + . . . . 101 . . . . .
i1 + . 5.04 . . 100 . . . . .
i1 + . . . . 101 . . . . .
i1 + . 6.04 . 2 100 . . . . .
i1 + . . . . 101 . . . . .
i1 + . 5.04 . . 100 . . . . .
A tak wygląda opis instrumentów w tym języku (orchestra file) :
instr 3
kpan = p6
i1 = p5*3
k1 oscil i1, 1/p3, 10 ; ADSR
a2 oscil k1, p4, 11 ; SINE
outs a2*kpan,a2*(1-kpan)
garvbsig = garvbsig+(a2*.1)
endin
To oczywiście tylko próbka - prawdziwy program jest o wiele dłuższy ...
Jeśli chcesz posłuchać, co może powstać z takich matrixowych cyferek, posłuchaj
np. tu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz